Wondermiddel tegen spierpijn…

Geplaatst door | janvier 12, 2015 | Duursportbegeleiding | One Comment

Rust en recuperatie zijn net zo belangrijk als de training zelf. Tegenwoordig gaan er dan ook allerlei soorten recuperatiemethodes de wereld rond. Maar zijn al die wondermiddelen nu wel zo heilzaam als men het stelt?

Topatleten (sprinters) en voetballers zweren bij een ijsbad na de wedstrijd en wielrenners willen steevast een massage na de koers. Sommigen sporters gebruiken een TENS-apparaatje of speciale olie ter recuperatie, … Steeds meer recreatieve sporters nemen hier dan ook een voorbeeld aan. Deze methodes beweren de afvoer van melkzuur te versnellen en dus op deze manier te zorgen voor een beter herstel, waardoor je als atleet sneller optimaal zal kunnen presteren.

Zure melk? Melkzuur is een afvalproduct van de energieproductie in de spieren tijdens inspanning. Op een gegeven moment (uiteraard afhankelijk van de intensiteit van de training) stapelt melkzuur zich zodanig op dat de spieren niet meer fatsoenlijk kunnen samentrekken en dat je het gevoel krijgt dat je de inspanning moet staken omdat je letterlijk stilvalt. Gevolg spierpijn!

In ‘ook getest op mensen’ nam men de proef op de som met enkele wielerliefhebbers en teste men het effect van een ijsbad en speciale olie …
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/sporten/andernieuws/1.2161439

Tot op heden is dus nog steeds geen sluitend bewijs dat één van bovenstaande recuperatiemethodes een significant positief effect zou hebben op een snellere afvoer van melkzuur en op de recuperatie.

Wat dan wel? Actieve recuperatie d.m.v.een recuperatietraining heeft wel een bewezen positieve werking op het herstel. Een recuperatiedrank (recovery shake) of gewoon chocomelk en een gezonde maaltijd kan het herstel bevorderen door de eiwit -, en koolhydraatreserves weer op peil te brengen. Voldoende water drinken is cruciaal. ‘De verdiende trappist’ mag met mate , maar zal geen effect hebben op je herstel!

Als kinesitherapeut en sporter durven we stellen dat massages, ijs of warme baden, (sportsteunkousen), actieve recuperatie, … elk hun effect hebben op de doorbloeding van de spieren. Het sneller afvoeren van melkzuur buiten beschouwing gelaten, geven deze methodes je gewoon een aangenaam en ontspannen gevoel!

Als besluit kan je stellen dat als het goed aanvoelt en je gelooft erin, dan helpt het! Onderschat het psychologische effect niet!

One Comment